Knowledge CenterWhitepaper

Nudging – Gedragsverandering door Interne Communicatie

By September 23, 2016 No Comments
Summary

Ooit geschilderde voetstappen naar de vuilnisbak gevolgd? Of is het je opgevallen dat in veel supermarkten gezonde producten met groene labels worden aangegeven? Ja? Dan ben je genudged! Nudging is het subtiele duwtje in de rug een bepaalde richting zonder daarbij beperkingen of verplichtingen te geven. Het is DE manier om gedragsverandering tot stand te brengen bij grote groepen mensen bijvoorbeeld, medewerkers. 

Nudging wordt vaak toegepast door de overheid of in de gezondheidszorg om de maatschappij een bepaalde kant op te laten bewegen. Bijvoorbeeld om openbare ruimten schoon te houden of om mensen gezonder te laten leven. Maar, je kan nudging ook in jouw organisatie gebruiken in verschillende situaties:

  • om werknemers aan te sporen om gezond te leven. Bijvoorbeeld door meer fruit en/of groenten als tussendoortje te nemen. Of door te stimuleren dat mensen vaker de trap nemen in plaats van de lift.
  • om mensen de rookzone te laten gebruiken en sigaretten in de afvalbak te gooien in plaats van op straat.
  • bedrijfscultuur beïnvloeden na een reorganisatie.

Let op: deze whitepaper is in het Engels geschreven

Download now

Leave a Reply