Waarom interne communicatie?

Janusz Stanuch

Jarenlang werd interne communicatie over het hoofd gezien en was het geen gewenste rol binnen het bedrijf. Tegenwoordig huren steeds meer bedrijven IC-beoefenaars in, of zelfs complete teams. Interne marketing en communicatie worden steeds belangrijker, maar het is nog lang niet hetzelfde als extern. Sommige bedrijven zeggen nog steeds: waarom is een IC-team zo belangrijk, kan ik niet gewoon een nieuwsbrief ophangen in de koffiehoek? Daar is maar één antwoord op: nee, niet als uw belangrijkste communicatiekanaal.

De manier waarop werknemers werken is aan het veranderen: hoe ze hun werk doen, wanneer, waar en waarom. Het zijn niet alleen de nieuwe generaties die het grotere deel van de organisatie worden. Ze willen graag continue feedback en meer zingeving in hun werk. De jonge generatie houdt van vrijheid en het evenwicht tussen werk en privéleven is belangrijker dan ooit. Als ze ‘s ochtends willen trainen en’ s avonds hun werk willen uitvoeren, moet dit mogelijk zijn. Het is dus belangrijk dat systemen overal toegankelijk zijn. En het is ook de manier waarop werk wordt uitgevoerd: we werken steeds meer digitaal. We zijn gewend onze mobiele telefoon of laptop te gebruiken voor alles wat we doen. Van communiceren tot boodschappen doen vanaf onze bank.

Zoals geen persoon hetzelfde is, is niet elk bedrijf hetzelfde. Er zijn veel verschillende problemen en uitdagingen die kunnen worden gedetecteerd, in verschillende landen en industrieën. Bepaal eerst jouw doel in interne communicatie en Digital Employee Experience (DEX) en zoek welke oplossing geschikt is voor jou, jouw team en jouw bedrijf. Hier zijn de 8 belangrijkste redenen om uw interne communicatiedoelen te bereiken:

 

  • Afstemming op gemeenschappelijk doel: zorg ervoor dat elke medewerker dezelfde visie en hetzelfde idee heeft waar het bedrijf naartoe gaat en waarom
  • De noodzaak van een doel: laat uw medewerkers weten waar het bedrijf staat en hoe zij individueel bijdragen aan dit doel
  • Continue feedback: aangezien millennials steeds meer de norm worden in bedrijven, is continue feedback en direct contact ‘de nieuwe standaard
  • Vermijd hoge turnover en trek nieuw talent aan: verhoog de betrokkenheid van medewerkers met interne communicatie
  • Outside in: informatie verspreidt zich snel, wees er als eerste bij die uw werknemers de waarheid vertelt
  • Wereldwijde en lokale KPI’s: verhef uw stem als manager en communiceer met jouw culturele gewoonten via gepersonaliseerde informatie
  • Schakel een drieweg-gesprek in: niet alleen verzenden, maar ook luisteren en hen met elkaar laten praten
  • Happy employee = happy customer: medewerkers stralen naar buiten uit hoe ze over de organisatie denken

Sign up for our newsletter

    Let's talk

    We can demonstrate
    the power and ease
    of our platform.